17.10.2019
Muži, kteří (s)tvořili CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 - 1918.
Maurice Noguès se narodil v zámožné a početné bretaňské rodině. V dobách dospívání mu nebylo žádné riziko cizí. Později se chtěl věnovat námořní kariéře, ale ze zdravotních důvodů nebyl přijat na Námořní akademii. Maminka, aby jej utěšila, věnovala mu k narozeninám Rolls-Royce. Mladý muž jej však obratem vyměnil za letadlo, které při prvním letu v roce 1909 přeměnil v hromádku trosek. Jeho tělo bylo plné modřin, leč jeho duch byl pevně rozhodnut věnovat se letectví. Zanedlouho se Maurice stal známou tváří na leteckých setkáních.
Maurice Noguès v mladém věku. Zdroj: Wikimedia.org
Rok 1914 učiní brutální konec sportovnímu letectví a Maurice odchází coby mechanik k francouzskému letectvu. Zanedlouho povýší na pilota bombardéru. Bojuje nad Alsaskem a v roce 1916 jako první letec uskuteční noční bombardování během bitvy na Somme. Poté je zařazen do prestižní letky Capu. Seznámí se s nejslavnějším francouzským leteckým esem Guynemerem a spřátelí se s Deullinem, jehož poté následuje do Dunkerque.
V roce 1918 je zraněn a své rekonvalescence využívá k tomu, aby se oženil s Magdeleine, svou životní láskou, které bude psát každodenně dopisy ze všech možných zemí, měst, letišť a hotelů, které jsou nerozlučnými druhy pilotovými.
Po válce jako většina ostatních vojenských pilotů přichází o křídla, ale nepadá na mysli a začne se věnovat pěstování slepic. Jednoho dne se u něho objeví Albert Deullin, válečné eso s dvaceti uznanými vítězstvími, který od roku 1920 pracuje coby šéfpilot pro CFRNA. Celkem lehce se mu podaří přesvědčit svého bývalého spolubojovníka a kamaráda, aby ponechal slepice jejich osudu a přijal místo pilota ve jmenované společnosti.
Maurice Noguès začíná létat na lince Paříž-Štrasburk v srpnu 1922. Brzy zná linku nazpaměť, jen nespolehlivost motorů té doby mu občas připraví nějaké to překvapení. Například jako to, kdy je donucen přistát na zasněženém poli ve Schwindratzheimu a zatímco mu starosta hlídá letadlo, on odjíždí do Štrasburku vlakem.
Světový unikát - noční lety
Když 29. května 1923 při zkušebním letu zahyne jeho přítel Albert Deullin, stává se Nogues šéfpilotem CFRNA. Klidný a zodpovědný muž je všemi uznávaným šéfem, ačkoliv ve společnosti působí kratší dobu než četní jiní piloti. Otevře nové linky a v roce 1923 zahájí noční lety mezi Paříží a Štrasburkem a mezi Bělehradem a Bukureští. Noční lety jsou v té době naprostým světovým unikátem. Noguès se také stará o vybavení letadel: chce, aby měli piloti k dispozici bezdrátové rádio, automatický hasící přístroj a "gyro". Bezpečnost nade vše.
Maurice Noguès v roce 1925 v Teheránu. Zdroj: arc497.free.fr
V roce 1924 prodlouží linku CFRNA z Istanbulu do Ankary a napře své úsilí směrem k Rusku. 15. října 1924 odletí s druhým pilotem Martinem, generálním sekretářem CFRNA a třemi dalšími členy posádky do Moskvy, aby projednali otevření linky mezi Paříží a Moskvou. On i jeho posádka tu však stráví dlouhé týdny opravami motorů a čekáním na příznivé počasí. Když sněžení, námraza a mlhy spojené s ruskou zimou nakonec poleví a oni se vrátí do Paříže, dozvědí se, že od plánu vytvořit leteckou linku mezi Paříží a Moskvou bylo mezitím upuštěno.
V roce 1925 je CFRNA přejmenována na CIDNA (Compagnie Internationale de Navigation Aérienne = Mezinárodní vzduchoplavební společnost). Noguès nechce být omezován limitem letecké sítě společnosti, a tak ji opouští a odchází k Air Union. Po mnohých dobrodružstvích, mezi která patří i přistání na moři, kdy byl i se svým mechanikem zachráněn na poslední chvíli právě projíždějící lodí, se Mauricu Noguèsovi daří vytvořit leteckou linku mezi Saigonem a Paříži. Tato linka je pojmenována na jeho počest “Ligne Noguès”.
V roce 1933, po vytvoření národní společnosti Air France, se stává místoředitelem této nové společnosti. 15. ledna 1934 ovšem přichází o život spolu s osmi dalšími cestujícími při havárii letadla na lince Saigon-Paříž. Maurice Noguès patří mezi největší francouzské piloty své doby.
Maryla Boutienau